28 January 2010

Aduka Taruna




Sedikit catatan mengenai Aduka Taruna sebelum beliau tersasul menghina Almarhum Sultan Iskandar . Beliau memang benar benar melampau dan kurang ajaran kerana Saidina Ali dan Saidatina Aisyah isteri Rasulullah SAW telah disifatkan oleh beliau sebagai "bangang nak mampus. " (Sila rujuk blog mamat di atas). Aku x kuasa nak tulis banyak2 atau dalam kata lain mempromote blog tersebut. Tapi, lagi elok kalau korang x payah baca. Tak pasal2 dia jadi glamer lak.
Apapun bak kata pepatah melayu " Terlajak Perahu boleh dirundur, terlajak berblogging, buruk padahnya ...Sama samalah kita mengambil iktibar. (Ayat yang ni aku tiru dari orang)

Oleh kerana aku ni rakyat jelata negeri Johore, jadi agak tersentap la jugak bila membaca tulisan mamat di atas ni yang bukan shj telah menghina Sultan, tapi juga telah menghina Saidatina Aisyah RA. Bongok betul. Sedap gak kalau ko kena denda RM50,000 tu. Aku tumpang gembira la. Duit tu nanti bolehlah disalurkan ke kerajaan negeri johore sebagai ganti rugi.

27 January 2010

Don't U Ever Asking For Salary Increment

After 2 years of selfless service, a man realized that he has not been promoted, no transfer, no salary increase no recommendation and that the Company is not doing any thing about it. So he decided to walk up to his HR Manager one morning and after exchanging greetings, he told his HR Manager his observation. The boss looked at him, laughed and asked him to sit down saying, 'My friend, you have not worked here for even one day.'

The man was surprised to hear this, but the manager went on to explain.

The Manager asked, 'How many days are there in a year?'

The man answered, '365 days and some times 366.'

The Manager then asked, 'How many hours make up a day?'

The man said, '24 hours.'

Manager: 'How long do you work in a day?'
Man: '8 am to 4 pm. i.e. 8 hours a day.'

Manager: So, what fraction of the day do you work in hours?
The man did some mental arithmetic and said, '8/24 hours i.e. 1/3(one third)'

Manager: 'That is nice of you! What is one-third of 366 days?'
Man: '122 (1/3x366 = 122 in days)'

Manager: 'Do you come to work on weekends?'

Man: 'No sir'.

Manager: 'How many days are there in a year that are weekends?

Man: '52 Saturdays and 52 Sundays equals to 104 days'

Manager: 'Thanks for that. If you remove 104 days from 122 days, how many days do you now have?'

Man: '18 days.'

Manager: 'OK! I do give you 2 weeks sick leave every year. Now remove that 14 days from the 18 days left. How many days do you have remaining?'

Man: '4 days.'

Manager: 'Do you work on New Year's day?'

Man: 'No sir!'

Manager: 'Do you come to work on Labour day?'

Man: 'No sir!'

Manager: 'So how many days are left?'

Man: '2 days sir!'

Manager: 'Do you come to work on National Day?'

Man: 'No sir!'

Manager: 'So how many days are left?'

Man: '1 day sir!'

Manager: 'Do you work on Christmas Day?'

Man: 'No sir!'

Manager: 'So how many days are left?'

Man: 'None sir!

Manager: 'So, what are you claiming?'

Man: 'I have understood, Sir. I did not realise that I was stealing the Company's money all these days!'

Moral - NEVER GO TO HR FOR HELP!!!
HR=HIGH RISK


eka says;

kihkihkih...bongok betul!


25 January 2010

Do You Think Like A Psychopath?

Read this question, come up with an answer. This is not a trick question.


A woman, while at the funeral of her own mother, met a guy whom she did not know. She thought the man was amazing. She believed him to be her dream hero so much so that she fell in love with him right there, but never asked for his number and could not find him. A few days later she killed her sister.

Question:

What is her motive for killing her sister?

Give this some thought before you look at the answer below.









Answer:


She was hoping the guy would appear at the funeral again.

If you answered this correctly, you think like a psychopath. This supposedly was a test by a famous American Psychologist used to test if one has the same mentality as a killer.

Several arrested serial killers were given test and answered the question correctly.

If you didn't answer the question correctly, good for you. If you did,admit it, and look for a good doctor.

22 January 2010

Wudhuk Zahir dan Batin (Tazkirah Hari Jumaat)

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin."
Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? "
Hatim berkata,"Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air, sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya ' )
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:
1. Aku sedang berhadapan dengan Allah,
2. Syurga di sebelah kananku,
3. Neraka di sebelah kiriku,
4. Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5. aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian ' Siratalmustaqim ' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik."Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

20 January 2010

Jawatan Kosong



Minat dalam bidang PERTAHANAN? Bantu skuad negara dalam membanteras jenayah.

Syarat-syarat:

1. Bumiputra shj
2. Tidak Rabun Warna
3. Kelayakan Minimum SPM
4. Berumur diantara 18-40 tahun



Kelebihan:

1. Kerja di bawah kerajaan
2. Gaji pokok : RM1800
3. Elaun bulanan (Kola) : RM300
4. Elaun penginapan RM300
5. Uniform: RM200
6. Dobi RM60
7. Percuma kursus mempertahankan diri
8. Kenaikan pangkat secara lantikan dari ketua unit jawatan dan mengambil ujian khas



Sekiranya berminat sila hadir pada sesi temuduga dan dikehendaki membawa kad pengenalan diri serta gambar berukuran passport pada 23 Februari 2010 di Jabatan Pertahanan Awam

Bagi yang berkelayakan uniform akan diberikan 3 pasang setiap seorang dan kelengkapan lain (lengkap) serta perlu melaporkan diri 60 hari dari tarikh surat tawaran jawatan.


Jawatan:
1. Power Rangers
2. Kamen Riders
3. Ultraman
4. Sailormoon (wanita shj)

eka says;

Just kidding...;D

19 January 2010

Surat Untuk Boss

One day an employee sends a letter to Her boss asking for an increase in his salary!!!

Dear Bo$$

In thi$ life, we all need $ome thing mo$t de$perately. I think you $hould be under$tanding of the need$ of u$ worker$ who have given $o much $upport including $weat and $ervice to your company.
I am $ure you will gue$$ what I mean and re$pond $oon

Your$ $incerely,
$hahril $amad

The next day, the employee recieved this letter of reply:


Dear $hahril

I kNOw you have been working very hard. NOwadays, NOthing much has changed. You must have NOticed that our company is NOt doing NOticeably well as yet.
NOw the newspaper are saying the world`s leading ecoNOmists are NOt sure if the United States=may go into aNOther recession. After the NOvember presidential elections things may turn bad.
I have NOthing more to add NOw. You kNOw what I mean.

18 January 2010

Health Important Tips

Answer the phone by LEFT ear
Do not drink coffee
TWICE a day
Do not take pills with
COOL water
Do not have
HUGE meals after 5pm
Reduce the amount of
TEA you consume
Reduce the amount of
OILY food you consume
Drink more
WATER in the morning, less at night
Keep your distance from hand phone
CHARGERS
Do not use headphones/earphone for
LONG period of time
Best sleeping time is from
10pm at night to 6am in the morning
Do not lie down immediately after taking
medicine before sleeping
When battery is down to the
LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times

14 January 2010

Penggunaan & Maksud Kalimah

Ramai di kalangan kita menggunakan lafaz " MasyaAllah " ketika
berhadapan dgn situasi yang tidak disukai atau tidak elok, contoh ketika
terlihat gambar2 censored atau bila anak2 kita buat perangai nakal.

Mengikut buku "What Do Say" by Kathyn Abdullah, kita menggunakan istilah " MasyaAllah " bila kita melihat " something nice " seperti melihat bayi/kanak-2 yg comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.

Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok
adalah salah dan tidak digalakkan. Yg patut kita lafaz ialah
" Astagfirrullahhalaz im" (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun " Innalillah" (Kepada Allah kita kembali).

Sedikit Terjemahan Untuk Perkataan Yang Kita sering Gunakan Agar Lebih Jelas Lagi Pemahaman Kita:

1. Lailahaillallah : Tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah

2. Subhanallah : Maha suci Allah

3. Alhamdulillah : Segala pujian bagi Allah

4. Masya-Allah : Apa yang dikehendaki oleh Allah (perkataan ini selalu diucapkan juga untuk melahirkan takjub/rasa kagum atau seumpamanya kita pada sesuatu)

5. Insya-Allah : jika dikehendaki oleh Allah (sangat digalakkan mengucapkan perkataan ini dalam merancang sesuatu)

6. Jazakallah Khuhairan : Dikurniakan ke atas engkau oleh Allah kebaikan (digunakan untuk mengucapkan terima kasih)

7. Astaghfirullahalazim : aku memohon pengampunan dari Allah Yang Maha Hebat

8. Lahaulawalaquwataillabillah : tiada kehebatan dan kekuatan kecuali Allah

9. Innalillahiwainnailaihirooji'un : Sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan sesungguhnya kepadaNYA kita kembali

Wallahulam.

eka says;

Sila betulkan kalau ada kesilapan di mana-mana

13 January 2010

5 DON'TS when you are sleeping

DON'T SLEEP WITH WATCH

Watches can emit a certain level of radioactivity. Though small, but if you
wear your watch to bed for a long time, it might have adverse effects on
your health.


DON'T SLEEP WITH BRA / UNDERWARE

Scientists in America have discovered those that wear bras for more than 12
hours have a higher risk of getting breast cancer. Well the same goes down
there for guys..... imagine having a prostectic part. So go to bed without
it.

DON'T SLEEP WITH PHONE

Putting the phone beside your bed or anywhere near you is not encouraged.
Though some of us will use phones as alarm clocks, but please put the phone
as far as possible. Scientists have proved that electrical items including
mobile phone and television sets emit magnetic waves when used. These waves
can cause disruptions to our nervous system. Therefore if you need to put
your mobile phone near you, switch it off first.

DON'T SLEEP WITH MAKE UP

People who sleep with make up might have skin problems in the long run.
Sleeping with make up will cause the skin to have difficulty in breathing
and problem in perspiring. You will also need a much longer time to go into
deep sleep.

DON'T SLEEP WITH OTHERS' WIFE OR HUSBAND

You may never wake up again....kihkihkih....

Your Blood Type

Did You Know?


Blood type and Rh

How many people have it?

O +

40 %

O -

7 %

A +

34 %

A -

6 %

B +

8 %

B -

1 %

AB +

3 %

AB -

1 %


Does Your Blood Type Reveal Your Personality?

According to a Japanese institute that does research on blood types, there are certain personality traits that seem to match up with certain blood types. How do you rate?

TYPE O

You want to be a leader, and when you see something you want, you keep striving until you achieve your goal. You are a trend-setter, loyal, passionate, and self-confident. Your weaknesses include vanity and jealousy and a tendency to be too competitive.

TYPE A

You like harmony, peace and organization. You work well with others, and are sensitive, patient and affectionate. Among your weaknesses are stubbornness and an inability to relax.

TYPE B

You're a rugged individualist, who's straightforward and likes to do things your own way. Creative and flexible, you adapt easily to any situation. But your insistence on being independent can sometimes go too far and become a weakne ss.

TYPE AB

Cool and controlled, you're generally well liked and always put people at ease. You're a natural entertainer who's tactful and fair. But you're standoffish, blunt, and have difficulty making decisions.



MOST IMPORTANT INFO NOW:

You Can Receive

If Your Type Is

O-

O+

B-

B+

A-

A+

AB-

AB+

AB+

YES

YES

YES

YES

YES

YES

YES

YES

AB-

YES


YES


YES

YES



A+

YES

YES



YES

YES



A-

YES




YES




B+

YES

YES

YES

YES





B-

YES


YES






O+

YES

YES







O-

YES









11 January 2010

Memorandum Sejuta Umat

Klik Image Untuk Besarkan

Assalamualaikum,


Bantahan terhadap keputusan mahkamah tinggi yang membenarkan Gereja Herald menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.
Diminta jasa baik Tuan-tuan dan Puan-puan untuk tandatangan petisyen di sini

Terima kasih.

08 January 2010

Suami pilih ibu atau bayi

Seorang lelaki berjalan mundar-mandir di lorong hospital,gelisah akan keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka.Setelah beberapa jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba,seorang
doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju kearahnya.
"Bagaimana keadaannya doktor?" tanyanya penuh harap.
"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaannya amat kritikal. Si ibu sudah tak sedarkan diri! " jawab doktor itu. "Jadi bagaimana doktor ..?"
"Kami tak mungkin berupaya untuk menyelamatkan keduanya, tapi masih ada harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau menyelamatkan si bayi!"
Lelaki tersebut kebingungan, dan tak dapat berkata-kata.......
"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat buat pilihan!" desak doktor itu.
Akhirnya, dengan berat hati lelaki itupun berkata dengan nada sayu,
"Doktor, saya sangat bingung .. Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor. Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini dan dia tahu apa yang harus dilakukannya.

-------------------------------------------------

Ini adalah salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh mempengaruhi keputusan disaat genting.
Bagi seorang doktor beragama kristian/katolik, ia akan berusaha menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu. Bagi doktor muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan si bayi. Memang benar, dua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamad. Mengapa ia boleh berlaku seperti demikian?
Dalam ajaran kristian, setiap manusia yang lahir sudah membawa dosa. Doktrin ini dikenal sebagai "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa. Untuk menebusnya ia
harus mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope). Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya untuk menyelamatkan si anak agar dia dapat lahir dengan sihat dan selamat walaupun sebaliknya terpaksa mengorbankan si ibu . Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, untuk tujuan menebus dosanya. Jika si anak meninggal sebelum dibaptiskan, anak itu akan masuk neraka sebab dosanya belum sempat ditebus.

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci. Doktor muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang bayi akan masuk neraka. Dengan menyelamatkan si ibu, Insya Allah setelah sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapatkan ganti yang lebih baik, yang lebih soleh, sedangkan anak yang tak dapat diselamatkan, biarlah ia kembali kepada Allah dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan di dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang tersesat.
Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu. Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita
terhadap ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita. Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim. Sejak bangun tidur, kita sudah dihadapkan kepada pilihan.
1. Meneruskan tidur, atau bangun solat subuh?
2. Untuk lunch dahulu, atau solat zohor dahulu?
3. Setelah habis kerja, adakah terus pulang ke rumah, atau singgah ke kedai kopi/disco dahulu?
4. Ikut terlibat melakukan pecah amanah, atau dimusuhi rakan sekerja?
5. Menyegerakan berkahwin, atau menundanya dulu?
6. Hidup mulia di sisi Allah, atau mulia dalam pandangan manusia?
dan banyak lagi.....Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti. Kesimpulannya perbanyakkanlah muhasabah diri dan tambahkan ilmu dengan menghadiri majlis2 ilmu. Mudah2an selamat kita semua di dunia & di akhirat.
Amiin..

07 January 2010

Istidraj

Ada yg bertanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorang insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran?".
So, saya pun jawablah yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorang individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu.
Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan kemurkaan Ar-Rahman.

Ada juga yg bertanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita. Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa.

Tup-tup dpt pula artikel ni drp seorg rakan. A very relevant and interesting article. Semoga Allah beratkan timbangan ibadah kita drp timbangan dosa di Pdg Mahsyar nanti. InsyaAllah..

Apakah dia istidraj itu?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj. Rasullulah s.a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka. Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak,dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s.a.w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong."

Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya. Rasullulah s.a.w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semut itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul ├ŽIbad)Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati,namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.
Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya,jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya,akhirnya binasa juga.

Jadi,jika kita kaji dan fikir betul-betul,maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya?
Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah.
Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, nescaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam.

06 January 2010

Welcoming 2010

Since bos xde, wa pun gatal tangan nk bega2 blog bg nmpk new year sket. Amacam? Orait ke? Citer psl tahun baru teringat psl azam. Tahun baru & azam baru mmg kacip & x dpt dipisahkan smpi bila2 pun. Azam tahun lepas nk naikkan badan sket. Rase x tercapai kot psl berat turun naik pun x prnh lebih 45kg (Ni pun ade org jeles). Azam tahun ni wa ingat x nak buat azam mcm tahun sudah2...bleh?Tapi rase x best pulak klu x de azam. Jadi, sempena tahun baru 2010 ni, wa nk jadikan lagu di bawah ni sebagai lagu tema tahun 2010 bleh?



and my prayer to all of you.........

May you get a clean bill of health from your dentist, your cardiologist, your gastro-enterologist , your urologist, your proctologist, your podiatrist, your psychiatrist, your plumber and bla bla bla...

May your hair, your teeth, your face-lift, your abs and your stocks not fall; and may your blood pressure, your triglycerides, your cholesterol, your white blood count and your mortgage interest not rise.

May New Year's Eve find you seated around the table, together with your beloved family and cherished friends. May you find the food better, the environment quieter, the cost much cheaper, and the pleasure much more fulfilling than anything else you might ordinarily do that night.

May what you see in the mirror delight you, and what others see in you delight them. May someone love you enough to forgive your faults, be blind to your blemishes, and tell the world about your virtues.

May the telemarketers wait to make their sales calls until you finish dinner, may the commercials on TV not be louder than the program you have been watching, and may your check book and your budget balance - and include generous amounts for charity.

May you remember to say "I love you" at least once a day to your spouse, your child, your parent, your siblings; but not to your secretary, your nurse, your masseuse, your hairdresser or your tennis instructor.

And may we live in a world at peace and with the awareness of God's love in every sunset, every flower's unfolding petals, every baby's smile, every lover's kiss, and every wonderful, astonishing, miraculous beat of our heart.