21 June 2010

Makanlah Dengan Tangan Kanan

Beberapa hadis sebagai rujukan.

Hadis pertama:

Guna tangan kiri = Syaitan.

"Apabila salah seorang dari kalian makan, maka hendaklah makan dengan tangan kanan dan apabila dia minum, minumlah dengan tangan kanan. Kerana syaitan apabila ia makan, makan dengan tangan kiri dan apabila minum, minum dengan tangan kiri."

(HR. Muslim)

Hadis kedua:

Dari Salamah bin Al Akwa' Radhiyallahu 'anhu, dia berkata, "Ada seorang makan di sisi Rasulullah
Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam dengan menggunakan tangan kirinya, kemudian beliau bersabda, 'Makanlah dengan tangan kananmu !,' dia menjawab, 'Saya tidak boleh.' Kemudian beliau bersabda, 'Tidak, pasti kamu boleh!' Yang menyebabkan dia enggan adalah kerana kesombongannya, maka setelah itu orang tersebut tidak boleh mengangkat tangannya ke mulut"

(HR. Muslim)

Pertanyaan kemudian, bagaimanakah jika ia seorang yang KIDAL?

Maka, mudah-mudahan hadis ini sebagai jawapannya:

Dari Abdullah bin Muhammad, dari seorang wanita di antara mereka yang berkata, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam masuk menemuiku ketika aku sedang makan dengan tangan kiriku, kerana aku seorang wanita yang KIDAL.

Maka beliau memukul tanganku sehingga sesuap makanan jatuh.

Lalu beliau bersabda, "Janganlah engkau makan dengan tangan kirimu, sedangkan Allah telah menjadikan tangan kanan untukmu." Atau bersabda, "Sedangkan Allah telah menyembuhkan tangan kananmu."

(HR. Ahmad dan Thabarani. Dihasankan oleh Syaikh Al Albani dalam Jilbab Al Mar'ah Al Muslimah, hal. 72)

Wallahu a'lam
Pada zaman dulu kala.. semasa Islam menguasai dua pertiga dunia, sebelum kejatuhan Khilafah Islamiyah (korang tau tak Khilafah Islamiyah jatuh pada 3 Mac 1924 ni?)... Orang putih dari Britain akan datang belajar di Timur Tengah.. because we're very cool and we have the first university and we've got style.. hehe..

At that time, in England there was this very bad plaque of unknown cause. However, it did not contained in England but was brought to middle east by the students...

Interestingly it only affected the students but not the local people. So everyone was puzzled.. Is it genetic????

It was then revealed that the plaque was caused by faeco-oral contamination (i.e. what comes out of the butt got into the mouth somehow).

And guess why it did not affect the local people??? Because muslim only use their right hand to eat and only use their left hand for bad stuff like cleaning up their back passage... And the westerners only learn it then.. see how civilized we were??


eka says;

Makan dengan tangan is not so backward after all. Sudu & garfu tu confirm basuh bersih ke adik-adik...??? & 1 more thing, lepas makan guna tangan tu silalah menjilat jari tangan masing-masing sebab terdapat enzim di celah-celah jari lebih banyak dari yang terdapat dalam air liur & kerana menurut Rasulullah, pada akhir makanan itu mengandungi KEBERKATAN...Insya Allah.

No comments:

Bila Lelaki Menjadi Dayus???

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah....